Anmeldelse i Weekendavisen den 8. september 2006.
Misantropi. Hvad sker der med en fed dreng, der bliver drillet i skolen?
Fuckingdenmark.com
Martin K hedder debutanten bag Fedt, det er i hvert fald, hvad han kalder sig, og der skal ikke så lidt nerve til for at reducere sit borgerlige efternavn til et enkelt bogstav. Er det ærlig talt ikke lige lovlig jeg-vil-også-være-en-gådefuld-kultagtig-kunstner-agtigt? Om Martin K oplyser forlaget ikke andet, end at han er født i 1979 og bor og arbejder i København og Berlin, og på flappen henvises diskret til webadressen www.defendingdenmark.dk, som vist nok er et kryptokunstnerisk projekt, der skal genskabe tilliden til Danmark efter Muhammedkrisen. Tjek selv.
Romanen handler om den nogle og tyveårige Christian Nielsen, der i sin barndom var smældende fed og et nemt offer for mobning. Efter gymnasieårene og et forgæves forsøg på at begynde et studium, køber han en flybillet til Thailand og flygter fra det hele, fra de overvægtige forældre, de ondsindede klassekammerater og den sociale isolation. I den kommende tid strejfer han rundt i Asien, hvor han vælter sig i billige og spinkle ludere, der ignorerer hans fedme, bare han kan betale. Livet er sorgløst, men på et tidspunkt bliver han gjort til grin af en gruppe danskere på en stripbar, og på sin rastløse flugt fra de evige ydmygelser, sætter han kursen mod Afrika.
Christian har set i fjernsynet, at årsindkomsten i Den Centralafrikanske Republik er under 400 doller om året, så her vil hans penge række langt, tænker han. I landet, hvor én ud af fem er smittet med AIDS, indleder han en jagt på tynde mennesker, virkelig tynde, udhungrede mennesker. Ude i bushen kommer han til en landsby, hvor borgerkrigen hærger. Vanvittig af tørst, drikker han vand fra en brød, men først for sent opdager han, at der flyder en afhugget arm rundt i spanden. De få overlevende tager sig af ham da han bliver syg, men pludselig vender soldaterne tilbage og voldtager og slagter de sidste, bl.a. den unge pige, der har plejet ham. Fuldkommen afkræftet og drænet af tyndskid, vakler han videre gennem junglen. Da han lægger sig ved en sø for at drikke, ser han sporene af rejsens metamorfose: Han har fået kindben.
I romanens nutid er Christian hjemme i København igen. Her flytter han ind hos Martin (det er mig uklart, hvorfor han har samme navn som forfatteren), som han har mødt i Asien. For første gang i sit liv er han slank, har han venner, og det er nemt at samle piger op. Alligevel hustler han sig igennem på med en livsled attitude. Martins kæreste Veronika introducerer ham til Anna, og de bliver kærester, selvom Anna i virkeligheden rager Christian en pind, han fantaserer kun om Veronika, mens han træt og lidenskabsløst glor på netporno. ”Jeg kan sige, at jeg er kæreste med Anna, men jeg kunne lige så godt sige, at jeg har en sko,” tænker han.
Da banken spærrer Christians overtrukne kreditkort, må han finde på noget for at tjene penge. Han installerer et hemmeligt webkamera over sin seng, og opretter en hjemmeside hvor han transmitterer direkte, når han har sex med den intetanende Anna. Det viser sig at være en effektiv indtægtskilde, og snart udvikler han forretningen på en smart, men højst risikabel og skæbnesvanger facon. Nu handler det om at score en ny, intetanende pige hver uge, og få hende med hjem foran kameraet, så brugerne af Christians højprofitable amatørporno på www.fuckingdenmark.com, kan få indfriet deres bestillingsønsker – fuldkommen som Christian kunne, da han var stamkunde på Thailands bordeller. Og selvom man måtte gå rundt med sine hemmelige fantasier om småforbudt sex, så vil man absolut gerne have sig frabedt at være i Christians sted, da det hele kører af sporet.
For naturligvis brister den skrøbelige boble til sidst i denne misantropiske roman, hvor de eneste sympatiske og troskyldige personer bliver snydt og svigtet. Det hele handler om fortræd og om rehabilitering og genhævdelse. I glimt er der en befriende groteskhed over handlingen, ikke mindst da Christian slæber en bazooka gennem bushen i Afrika, men når forlagets bagsidetekst kalder romanen for en ”moderne humoristisk identitetsfabel”, er det nu at stramme den. Bogen uddeler ikke så meget som et lille smil til læseren.
Hvad er forhistorien om Martin og Christian? Hvor findes virkeligheden? I fortiden, i nutiden? I Asien, i Afrika? Eller på nettet? Hvad sker der med en fed dreng, der bliver drillet? Fedt stiller en masse spørgsmål, hvor svaret ikke giver sig selv, og det er måske romanens største styrke. Velskrevet er den nemlig ikke, faktisk ret så fersk i sproget, og første halvdel er nærmest bovlam og yderst traditionel. Men spændingskurven stiger markant, og da Christians fortælling fra Afrika begynder at veksle med hans kyniske og desperate kvindeforbrug på nettet, får romanen en ubehagelig og stærk stil og stemning.
I Morten Nielsens berømte Skæbne-digt blev Tykke drillet i skolen, hvorefter han rehabiliterede sig som nazistisk lakaj. Christian i Martin K’s roman er netop sådan en dreng, men han tager hævn ved at udnytte, svigte og foragte sine omgivelser. Ikke et sympatisk bekendtskab, men måske et nødvendigt bekendtskab, som spejler hverdagens ondskab blandt de privilegerede i den asiatiske og afrikanske armod. Her bruger Martin K på nogle måder samme trick, som Christian Jungersen, der i Undtagelsen satte mobning på arbejdet op overfor folkemord. Den fuldkomne uromantiske beskrivelse af kærlighedsløs sex minder i øvrigt ikke så lidt om det, man kan læse hos den franske forfatter Michel Houellebecq.
Til sidst: Jeg har naturligvis tjekket om fuckingdenmark.com findes i den virtuelle virkelighed, og den gør den da. Men jeg vil ikke røbe her, hvad man kan se på den.
Og til aller sidst: Har vi nogensinde før fået en ny, dansk roman til en vejledende udsalgspris af sølle 99 kroner? Det kan altså lade sig gøre at udgive ny litteratur, som man rent faktisk har råd til at købe.
Martin K: Fedt. Roman. 266 sider, vejledende pris 99 kr. People’s Press.