Anmeldelse i Weekendavisen den 22. februar 2008.
Naturlig selektion. Den tjekkisk-amerikanske billedbogskunstner Peter Sís er næppe populær hos tilhængere af intelligent design i USA.
Den mentale mur
I internationale børne- og billedbogskredse er den hyppigt prisbelønnede Peter Sís kendt som en umådeligt dygtig illustrator, og hans ry bliver bekræftet – og udbygget – af de to seneste bøger, der handler om henholdsvis Charles Darwin og om opvæksten i 70’erne bag jerntæppet i kommunismens Tjekkoslovakiet.
Mens kunstneren har oplevet eksistensvilkårene som borger under kommunismen på egen krop, har han selvsagt måttet læse sig til sin viden om den store videnskabsmand og den naturlige selektion, og det betyder naturligvis, at den ene bog er fortalt, mens den anden blot er genfortalt, eller med andre ord: Mens historien om livet bag jerntæppet er fortalt og tegnet med stærke følelser og personligt nærvær, må historien om videnskabsmanden og livets udvikling, nøjes med at være tegnet med distanceret nysgerrighed og interesse.
Bogen om Darwin, Livets Træ, er netop blevet oversat til dansk, og den skal være hjertelig velkommen, men historien fra Prag under den kolde krig, The Wall: Growing Up Behind the Iron Curtain, er faktisk klart den vigtigste af de to bøger, i hvert fald bedømt efter danske behov. I USA, hvor Peter Sís bor i dag, kan det udmærket være, at børnene har brug for at lære mere om arternes oprindelse, end om kommunismens ondskab, mens det herhjemme sandsynligvis er lige omvendt, da vi ikke har et magtfuldt Bibelbælte befolket med kreationister, der prøver at bilde vores skoleelever ind, at der sidder en intelligent designer i himlen (til gengæld må de mange steder nøjes med Europa-kort fra før Murens fald).
Nej, Charles Darwin er ikke i kridthuset i de gudfrygtige dele af USA, hvor udviklingstanken ikke må være en del af skolepensum – i hvert fald ikke uden et alternativt, bibelloyalt tilbud. Men historien om videnskabsmanden, der blev karikeret som en abe, er naturligvis stadig en del af den videnskabelige grundfortælling om livet, og Peter Sís behandler det hele i en smuk og fascinerende blanding af biografisk fortælling, videnskabeligt drama og faglig teoriformidling, der på mange måder overskrider den traditionelle børnebilledbogs rammer med sin fortættede og krævende ophobning af fakta om videnskabs- og mentalitetshistorie i 1800-tallet.
Forhåbentlig tør det lille børnebogsforlag CDR også binde an med Peter Sís smukke, personlige og meget rørende billedfortælling om at vokse op bag jerntæppet. The Wall: Growing Up Behind the Iron Curtain er nemlig et stykke overdådigt tegnekunst om at leve i et landefængsel og drømme berusende drømme om frihed, men samtidig er bogen et politisk og personligt tidsportræt fra en fortid, der er så nær, at unge mennesker i dag ikke fatter dens realiteter – ja, for at det ikke skal være lyv, har jeg hørt om en ung arkitekturstuderende, der på en studietur til Berlin for nylig måtte spørge sin lærer, hvad det egentlig var for en mur, han hele tiden hentydede til!
Peter Sís selvbiografiske historie er skabt i erindringslyset af denne mur, som i hans tilfælde mest var mental, da han ikke var berliner, men fra Prag i det daværende Tjekkoslovakiet, og fortællingens og tegningernes clou er de mange spor af livsglæde og optimisme, som trods alt lever i erindringen, ikke mindst i tegnerens egne drømmespor. Men centralt står naturligvis undertrykkelsen og drømmen om frihed, som gør billedbogen unik og meget vigtig. Dybest set erklærer Peter Sís sin kærlighed til både hjemlandet og eksillandet USA, og så kan han vel leve med, at historien om abemanden Darwin og den naturlige selektion næppe gør ham populær hos de amerikanere, der håndhæver Bibelens skabelsesberetning som Sandhed.
Peter Sís: Livets Træ. På dansk ved Ulla Rose. 40 sider i farver, 238 kr. CDR-Forlag / The Wall: Growing Up Behind the Iron Curtain, Farrar, Straus & Giroux, New York, 2007, 12,24 $ på amazon.com.