Anmeldelse i Weekendavisen den 29. oktober 2010.
Efter drabet. Kim Blæsbjerg har skrevet en muskuløs mursten om kriminel dannelse i Lemvig og New York.
Rejse i voldens væsen
Cyrus Cooper er gangsterboss i New York. Han leder en hemmelig forbryderbande ved navn Pyramiden, og narkohandel, smugling m.m. har gjort ham stenrig. Sammen med sine håndlangere kan han levere alt i vold og drab, herunder effektiv bortfjernelse af lig, og alt sker i et ganske udmærket samarbejde med de mere magtfulde mafiaorganisationer. Cyrus beskytter sine venner, men han myrder uden at blinke sine fjender og folk, der er illoyale.
I 1975 beslutter Cyrus attenårige søn Mitchell Cooper at træde ud af Pyramiden. Han må derfor flygte fra straffen, tage til Europa og begynde helt forfra. Han møder Malene, en ung dansk skuespiller, de flytter sammen, og Mitchell begynder at studere historie på universitetet. Da de får et barn sammen, slår de sig ned i Malenes barndomsby, Lemvig, og mens hun ofte arbejder i København, underviser Mitchell på det lokale gymnasium.
Ingen – heller ikke Malene – ved at Mitchell har en kriminel fortid i et voldspræget forbrydersyndikat, og at han i princippet er dødsdømt af sin egen far. Så mens Mitchell kaster røgslør over sin fortid, vokser hans søn Colin intetanende op i provinsbyens kedelige lilleverden, hvor han bliver ven med Klara Dietze, en pige med delvis tysk baggrund.
De to blandingsbørn bliver aldrig kærester, men er hinandens nære og fortrolige. Sammen leder de en lille gruppe af unge, der laver eksperimenterende kortfilm og dyrker bizarre undergrundsfilm med blod, vold og lesbiske zombier. Og pludselig opdager de to afgørende ting, der tiltrækker og skræmmer på en uimodståelige måde: Den ene er vold. Den anden er Klaras evne til at holde vejret under vand i umenneskelig lang tid.
Evnen til at slå, rammer Colin som et lyn, som om han er disponeret for det. At han har arvet fascinationen af voldens væsen fra sin farfar og far, ved han ikke. Men en dag rykker den blinde aggression helt tæt på. De gamle instinkter vælter op i Mitchell, der hele tiden har vidst at det kun var et spørgsmål om tid, før han fik tilbagefald. Han slår Malene ihjel, og pludselig må unge Colin konstatere, at hans mor er begravet og hans far i fængsel for mord.
Colin og Klara slår sig ned i København, hvor de langsomt – men uden at gøre modstand – driver ind i det kriminelle miljø som kurerer for Vesterbros narkodealere. Da Colin senere forsøger at samle sit livs brudstykker til et billede, opsøger han sin far i fængslet, og ud af mødet springer en beslutning om at tage til New York. Colin vil finde Cyrus, farfaren som Mitchell flygtede fra. Dermed er makkerparret Cooper & Dietzes rejse ind i den myteopspændte, hemmelige og dybt kriminelle Pyramide begyndt. Rejsen ind i voldens væsen.
Det er mildest talt en ambitiøs og grundigt voldelige roman, som den solidt skrivende Kim Blæsbjerg lægger frem nu. Pyramiden er en lige lovlig langstrakt, men stadig muskuløs mursten om kriminel dannelse i Lemvig og New York netop nu. Men det er også – og måske først og fremmest – en roman om identitetstab og om tre generationer af mænd, der mistede hinanden til volden. Og søgte hinanden igen gennem deres eneste fællesnævner: volden.
Dermed bliver Pyramiden også til en roman om kynismen som et tilflugtssted. Da Colin til sidst står som voldens vinder og offer på én gang, tænker han pludselig på ordet fortabelse. Han ved ikke, hvor det kommer fra, eller hvad det betyder. Men han fornemmer at det har med døden og adskillelsen at gøre, volden og forpligtelsen. Og så ”sprang dråber af personlighed fra ham”, skriver Kim Blæsbjerg. Colin bliver en anden, sig selv i en skrabet udgave: ”Fortabelsen var en tragedie og en gave, fortabelsen var en kraft der gjorde ham til et instrument.”
Fra sit udgangspunkt som en slægts- og identitetshistorie, udvikler Pyramiden sig til spændingsroman om en ung fyr der gør karriere som hitman i sin farfars fordækte organisation, der bl.a. råder over et særligt rum hvor de likviderede skæres op med sav, hænges til blodig afdrypning inden de parteres, lægges på køl i plasticposer og til sidst smides ud som hundemad eller dumpes i skraldespande over hele byen. Til sidst kulminere det hele i en skamløs action packed international mafiakrig, og det er slet og ret befriende, at politiet forbliver sirener i det fjerne. Her er ingen helte, ingen opklaring, ingen straf. Kun voldens og kriminalitetens egen justits.
Desværre pantsætter Kim Blæsbjerg sin egen intellektuelle pointe om voldens væsen for så billig en pris, at den rå underholdning til sidst tager al magten. Alligevel står Pyramiden tilbage som en stofmættet roman med et udfordrende tankesæt. Læser I med, filmproducenter?
Kim Blæsbjerg: Pyramiden. 525 sider, 300 kr. Roman. Rosinante.