Weekendavisen den 10. januar 2014.
Fanfiktion. “Ved du hvad, kunstnere, der har provokation som hovedret på menuen, er dårlige kunstnere.” Den svenske dramatiker Dennis Magnusson har ladet sig inspirere af en episode i ABBA-Agnethas liv. Så snart pressen rapporterede om hans nye skuespil, brød moraldebatten løs.
Hvad kan en kunstner tillade sig at fiktionalisere?
Spørgsmålet diskuteres netop nu i Sverige, mens man venter på at Uppsala Stadsteater i marts lader tæppet gå for dramatikeren Dennis Magnussons nye skuespil, som ifølge svenske medier er inspireret af en bizar affære mellem den verdensberømte ABBA-stjerne Agnetha Fältskog og en hollandsk truckchauffør.
Stjärnan & odjuret handler om en amerikansk musicalstjerne, der som prinsessen i et eventyr, bliver genstand for intensiv opmærksomhed fra alle kanter, så hun til sidst ikke ved, hvilken frier eller fremtid, hun skal vælge.
En af inspirationskilderne til Dennis Magnussons skuespil var en række begivenheder, som fik svenskerne til at tabe både næse og mund i 1997. Den notorisk pressesky Agnetha levede et stille liv i sin villa, hvor hun havde isoleret sig efter et par mislykkede ægteskaber i kølvandet på opløsningen af ABBA i 1982. Men så dukker en overvægtig hollandsk truckfører ved navn Geert van der Graaf op i skovene omkring huset. Han er besat af den sky stjerne og er flyttet til den stockholmske skærgård for at være nær hende. Og stik mod al logik, lukker Agnetha den fremmede mand ind i sit liv.
I to år har det umage par en affære, og da hun bryder med ham, vil han ikke acceptere det. Han bliver ved med at stalke hende, og i 2000 må Agnetha Fältskog flytte længere ind i skoven for at finde ro, og hendes advokat sørger for at Geert van der Graaf får et polititilhold.
“Jeg læste en artikel for over ti år siden om affæren, og siden da har jeg studeren en række andre tilfælde af stalking, både kendte og ukendte, for at sætte mig ind i de psykologiske faktorer, der ligger bag. Jeg har set koblinger mellem fænomenet og eventyr som Skønheden og udyret, Tornerose og selv H.C. Andersens Klods-Hans,” siger dramatikeren Dennis Magnusson til Weekendavisen. Han peger også på film som Strangers, Cape Fear, Fatal Attraction og Harry – en ven i nøden som eksempler på historier, der kredser om besathed.
“Jeg vil tro at den slags fortællinger findes, fordi de afspejler noget dybt i os mennesker og vores ønsker om at opnå det vi længes efter, også selvom vi kommer til at skade genstanden for vores længsler.”
I dag beskylder svenske ABBA-fans Dennis Magnusson for at være amoralsk, fordi han nævnte Agnetha Fältskogs forhold til Geert van der Graaf i i et interview om sit kommende skuespil. Selv siger dramatikeren, at han nok formulerede sig naivt, men samtidig understreger han, at man skal passe på med at forsvare sig moralsk, når det handler om kunst.
Først udtalte han sig til magasinet Filter, hvorefter han uddybede i flere aviser:
“Jeg blev ramt af historien. Jeg syntes, at den var utrolig interessant ud fra mange synsvinkler. Der fandtes noget dybt menneskeligt i den, som gjorde mig meget nysgerrig,” sagde Dennis Magnusson i juli til Expressen: “Historien er fortalt med respekt. Jeg synes, at jeg løfter deres historie og gør den til noget større end en sensation.”
I dag siger Dennis Magnusson til Weekendavisen:
“Det var misvisende af mig at sige sådan, fordi mit skuespil handler om fænomenerne stalking og besathed og ikke om nogle specifikke personer.”
Han understsreger samtidig, at man skal passe på med at forsvare sig moralsk, når det handler om kunst:
“Svenske teaterfolk plejer altid at holde lange taler om hvorfor lige præcis deres værker er så vigtige og interessante, men jeg synes at folk skal se mine skuespil og selv afgøre hvordan det står til med min moral. Jeg mener at en forfatter må fjerne det moralske filter, som man ellers bruger i sit møde med verden, eller kan man kun skabe politisk korrekte ting som ikke er til nytte for nogen. Der er så meget man skal mene noget om og så meget man ikke må i sit urbane middelklasseliv. Politik handler bare om at fiske efter stemmer for sin karrieres skyld. Debatten handler bare om at finde en vinkel, så man kan få likes på facebook. Og kunst handler i stigende grad bare om at vise, at man kan tænke fine tanker, så folk kan dunke én i ryggen og sige “fint, interessant”. Jeg bliver bare så udmattet. Når jeg ser en debat i fjernsynet, ved jeg på forhånd hvad folk vil sige. Når jeg ser en filmplakat, ved jeg på forhånd hvordan filmen vil slutte. Når jeg hører om et skuespil, ved jeg med det samme, hvad det vil sige mig. Alt det forsøger jeg at fjerne mig fra. Jeg forsøger at overraske mig selv, for så overrasker jeg måske også mit publikum. Om det er umoralsk, amoralsk eller moralsk, ved jeg faktisk ikke,” siger Dennis Magnusson.
Selvom han vedkender forholdet mellem Agnetha og Gert som en af sine inspirationskilder, afviser han samtidig, at Stjärnan & odjuret har mere med virkeligheden at gøre end som så.
“Jeg har skrevet tyve skuespil og er ofte blevet interviewet, så jeg har en vis erfaring i at tale med medierne. Men da jeg kom til at nævne nogle af de mennesker der havde inspireret mig til at skrive om forholdet mellem berømthederne og deres fans, gik et alamrsystem i medielandskabet i gang, og pludselig var alle oppe på mærkerne. Det gav et misvisende billede af, hvad mit skuespil egentlig handler om, og det håber jeg at jeg kan få rettet til nu. Skuespillet har ikke noget med Agnetha Fältskog at gøre,” siger Dennis Magnusson, som af samme årsag ikke har sat sig nærmere ind i stalkeren Gert van de Graafs skæbne, og derfor heller ikke lægger vægt på dokumentariske detaljer om de mennesker, der har inspireret ham. Han siger:
“At blive udsat for stalking er en skæbne, der både rammer kende og ukendte. Sangeren Björk blev forfulgt af en gal fan, der begik selvmord live på nettet. John Lennon blev skudt af en fan. Der findes tossede, men harmløse, fans der skriver udenfor Justin Biebers hotel, og der findes tossede professorer der helliger hele livet til at tolke en linje i en Bob Dylan-sang. Der findes berømtheder, som får det dårligt, hvis ikke de står på scenen og bliver set af deres fans. Lemmy fra heavyvandet Motörhead, Gene Simmons fra KISS og flere andre mandlige rockstjerner har sex med deres fans. Jeg har skrevet en historie om forholdet mellem fans og kendte personer.”
Mange af Agnetha Fältskogs fans blev provokerede da de læste avisernes beskrivelse af skuespillet, men Dennis Magnusson er ikke ude på at provokere:
“Ved du hvad, kunstnere, der har provokation som hovedret på menuen, er dårlige kunstnere. Jeg vil aldrig være sådan en kunstner. I det hele taget synes jeg ikke om at være kunstner. Men jeg synes om at skrive om det de emner, der interesserer og fascinerer mig. Og det er helt ok med mig, at der er større krav til kunstnere end til journalister, for jeg har kræver også selv, at der er noget at tygge på i mine tekster, og at min historie er interessant og spændende. Jeg håber at Stjärnan & odjuret kan leve op til det,” siger Dennis Magnusson – som advarer mod forhastede konklusioner om hvem der er stjerne og hvem der er udyr.
‘Stjärnan och odjuret’ har premiere på Uppsala Stadsteater 7. marts 2014.