Weekendavisen den 4. juni 2015.
Pamflet. Et miskmask af ligegyldige samtaler, bovlamme anekdoter og virkelig dårlige prosadigte om islam og respekt.
Benny Andersen har altid været en hjertevarm digter, og hans fremmedvenlighed strålede så fint i det berømte digt ‘H.C. Andersens land’ fra Tiden og storken (1985) og i digte om indvandring og danskhed i Denne kommen og gåen (1993). Blandingsbogen Sådan kan islam også være er derfor helt i vater med Benny Andersens ståsted i værdidebatten, og jeg skal sådan set være den den sidste til at beklage dét. Til gengæld vil jeg gerne være den første til at beklage, at det, der engang var originalt, nu blot er banalt.
Som digter er Benny Andersen reduceret til en parodi på sig selv. I digtet ‘Til jer’ fortæller han uskarpt og uskønt, at han har dejlige muslimske venner og veninder, gode jødiske venner og veninder og adskillige gode venner, der er homoseksuelle. Oh, hvilken tolerance! Gad vide, om Benny Andersen også er ven med en dværg…
Den lille pamflet rummer cirka 80 sider tekst. Først to forord, dateret 2012 og august 2014, hvor Benny Andersen forklarer, at han først havde tænkt bogen som en kronik eller to, men så voksede værket. I det andet forord fortæller han, at hans forlag midt i det hele blev overtaget af Gyldendal, og at der derefter blev foretaget adskillige større ændringer. Fhv. amtsborgmester og fhv. formand for Etisk Råd, Erling Tiedemann, blev åbenbart tilføjet som en slags redaktør. ”Og jeg skal love for, at tidevandet steg betragteligt, som det vil fremgå af det endelige værk!” skriver Benny Andersen i forordet. Fik De den? Tiedemann… tidevand…
Hvad Erling Tiedemanns rolle har været, ved jeg ikke rigtig, men bogen rummer en ”opdateret og udvidet” udgave af en renskuret kronik, han skrev om ytringsfrihed i Kristeligt Dagblad i januar! Broderparten af pamfletten består dog af båndudskrifter fra samtaler med Kjeld Holm, Bent Melchior, Özlem Cekic, Yildiz Akdogan og Søren Pind. Religioner og partier er således pænt fordelt, vel at mærke indenfor det enige selskabs snævre cirkler. Men hvis pamfletten skal være et slag for dialog, hvorfor i alverden er de uenige så ikke inviteret med?
Desværre mærker man, at teksterne har ligget og ventet i flere år, for de er på flere punkter ikke synkroniseret med tiden. Det er således helt hovedløst at læse om religionernes sameksistens herhjemme uden at synagogedrabet i februar er nævnt, og uden at der er ét eneste ord om hvordan formanden for Det Jødiske Samfund rakte hånden ud mod muslimerne i Danmark, der efterfølgende dannede fredsring.
Sådan kan islam også være rummer også en lille opsats om Dialog Forum, hvis repræsentant Mustafa Gezen fortæller, at foreningen blev stiftet i 2002 af en gruppe ”dialog-entusiaster”, som går ind for harmonisk sameksistens og respekt. Fint nok. Omend det lyder både konfessionelt og naivt. Måske kunne det have været interessant at høre mere om den tyrkiske tænker Fethulla Gülen, hvis ideer om individ og medborgerskab ligger til grund for Dialog Forum. Men teksten toner ud med en oplysning om, at Benny Andersen den 25. september 2008 deltog i foreningens Ramadan-middag i Århus. ”Det interessante var”, skriver Mustafa Gezen, at Benny Andersen selv betalte for sit ophold og for transporten fra Kgs. Lyngby på Sjælland. Nej, det er ikke interessant! Og hvorfor i alverden vil Gyldendal udgive tekster, der lyder som et referat fra en formandsberetning på en generalforsamling i et foreningslokale?
Måske kunne man have reddet denne formålsløse, utidssvarende lille bog, hvis Benny Andersen havde brugt sit materiale, sine samtaler og sine oplevelser fra det tolerante Barbados, hvor han kommer tit, til et ordentligt, gennemtænkt og udfordrende intellektuelt og politisk essay. Men dette dovne miskmask af ret ligegyldige samtaler, bovlamme anekdoter og to virkelig dårlige prosadigte er simpelthen for ringe.
Benny Andersen spørger retorisk i bogens andet digt, hvor han hygger sig over sin egen flid, vid og evige udvikling: ”Burde du ikke slappe af og bare nyde dit otium, gamle jas?” Jo!
Benny Andersen: Sådan kan islam også være. 88 sider, 125 kr. Gyldendal.