Weekendavisen den 31. december 2015.
Noveller. Jakob Ejersbos tidligste forsøg skal kun læses som et forstadie til et forfatterskab.
Al begyndelse er svær
Jakob Ejersbo: Nedrullede persienner – og andre begyndelser. 128, 150 kr. Gyldendal.
Det er naturligvis helt i sin orden at Gyldendal udgiver denne lille, tynde samling med Jakob Ejersbos tidligste noveller, men kun fordi det er litteraturhistorisk interessant at se, hvordan forfatteren skrev, før han for alvor fandt sin form og sit stof. Bogen er årets julegave til samarbejdspartnere og venner af forlaget, og som sådan er den ideel. I almindelig handel er den en tynd kop te.
De syv noveller – hvoraf fem har stået i tidsskrifter m.m. og to aldrig tidligere har været trykt – er skrevet fra midten af 90’erne og frem til 2003, og når de er bedst, indikerer de dele af det senere forfatterskab, dog ikke det afrikanske hovedspor. Men læst uden kendskab til især Jakob Ejersbos gennembrudsroman Nordkraft, er disse noveller stort set ude af stand til argumentere for sig selv.
Den første novelle, ‘Arbejde adler’, angiveligt fra 1995, som aldrig har været trykt før, rummer udmærket humor og satire, men dens litterære vingefang er yderst afmålt. Fortælleren, den arbejdsløse Konrad Buddha Mann, lever et udsigtsløst og uambitiøst liv på Vesterbro: ”Gennem hele mit uddannelsesforløb er jeg gået til yderligheder for at sikre mig, at jeg ikke er kvalificeret til noget som helst ud over dagpenge”.
Nu har han været på kursus i at skrive jobansøgninger, og han er god til det, men han vil for alt i verden ikke have et arbejde, og han trøster sig selv med, at enhver personalechef vil gennemskue ham på under tre sekunder. Men så ringer telefonen. En headhunter tilbyder ham et stort job på et reklamebureau til en svimlende løn. I sin hashtåge spiller han med, accepterer tilbuddet og skriver under på kontrakten, men først alt for sent opdager han, at han er blevet forvekslet med en marketingmand, der også hedder Konrad Mann, bare uden Buddha i midten.
Satiren er fin nok, for dengang i 90’erne var reklamefolkene jo byens nye superhelte, men novellen er også flad og fjollet, og man forstår godt at den ikke nød fremme i Jakob Ejersbos første novellesamling, Superego (2000).
Interessant, men upræcist disponeret og doseret, er skildringerne fra de miljøer i Ålborg og København, hvor arbejdsløse og studerende hustler sig igennem med sprut, stoffer, sex og kriminalitet. Det er helt tydelige forstadier til Nordkrafts benhårde, iskolde og krystalklare socialrealistiske fix. Omvendt løber det af sporet i en uforløst novelle, som fortaber sig i en studentikos indlejring af Nicolas Roegs makabre kultfilm Bad Timing.
Så hvad skal vi med disse forstadier til et forfatterskab? Ikke meget andet end at konstatere det, vi godt vidste i forvejen. Al begyndelse er svær, men øvelse gør mester. Hurtigt videre.